Friday, March 19, 2010

Hmmm..

Sebenarnya si semut tak tahu nak bagi title apa untuk post kali ini, jadi tak nak fikir panjang..Hmmm, baru2 ni berlansung physics night bertempat di jabatan fizik,UM.. Alhamdulillah, mencapai sasaran kehadiran dan kali ni baru si semut kenal beberapa orang junior terutamanya junior first year..

Apapun tahniah kepada semua pelaksana yang bertungkus lumus memastikan perjalanan majlis berjalan dengan baik. Sebenarnya bila ada majlis macam ni secara tak lansung dapat kenal dengan kawan2 yang satu batch. Sebelum ni harap duk kelas sekali tapi jarang nak bercakap. Maklumlah, si semut bukan yang pandai bercakap dan bergurau dengan semua.. May be sebab tu kurang rapat terutamanya dengan kawan lelaki satu batch.. Kalau kawan2 yang berlainan course kata, mostly student perempuan yang mendominasi course mereka tapi berlainan kot dengan situasi si semut..Sebesar-besar jabatan fizik kat UM, kami satu batch ni lebih kurang 50 orang sahaja. Adik2 batch bawah lagi sikit. Bilangan pelajar seimbang, lebih kurang separuh pelajar lelaki n separuh pelajar perempuan..

Nature kat fizik department lebih kurang macam tu lah.. Apa yang bermain di benak kepala si semut sekarang ni adalah macam mana nak jalankan tugas as khalifah. Senang cerita macam mana nak tanam sifat untuk membentuk individu muslim yang benar2 layak digelar muslim kat kawan2 nih. Memang benar jika dibandingkan dengan kawan2 yang belajar satu course dengan kawan2 yang mengikuti tarbiyah. Sangat berbeza.

Si semut selalu cakap dengan anak2 usrah apa yang awak dapat dalam usrah ni bukan totally untuk awak. Samapaikanlah apa yang awak dapat dalam usrah ni kpd kawan2 awak kat luar sana. Kalau tak mampu nak bercakap dengan kawan2 awak kat luar tu, mungkin awak boleh tunjuk contoh tauladan yang baik yang boleh mereka contohi. Usrah is not theoretical input semata mata but it more to practical things. Si semut akui bukan semua benda kita dapat dakwah kepada orang dengan bercakap semata2 tetapi si semut perhatikan orang lebih mudah mengikut bila kita tonjolkan sifat n akhlak yang baik.. Sebab orang pun suka dan sejuk hati bila tengok akhlak kawan dia yang baik.

One thing dat i learned when i sit with my coursemate, mereka semua hormat bila si semut duduk sekali dengan mereka. But my frenz always said "sof, bile ko da tak ada masing-masing cakap lepas je" means atas rasa hormat dengan si semut, kawan2 rasa segan nak cakap benda yang bukan2 (mencarut) bila si semut duduk sekali. Mungkin lepas ni kena selalu duduk dengan dorg.. sekurang2 nya dapat jaga mereka dari cakap lepas.

Si semut sayang kawan2 coursemate sebab mereka semua adalah aset yang mana kalau dimanfaatkan sangat berguna untuk islam... Since semua ambil fizik, ilmu fizik jika diadun dengan ilmu kehidupan (islam) insyaAllah banyak manfaatnya.. Kalau kita tengok ilmu sekarang ni pun dah jadi partially (pecah).. Kalau belajar sains, memang totally sains.. Kalau belajar agama pula totally belajar agama. Mungkin hanya segelintir mempunyai minat nak mendalami ilmu secara keseluruhan.. Kalau di jabatan fizik ni (batch si semut) memang setahu si semut tak de lagi yang hafiz/hafizah (hafal quran).. Kalau ada pun beberapa orang yang pernah skolah agama tapi hasil keluaran sekolah agama tidak boleh dijadikan kaya ukur.. Pernah si semut dengar seorang kawan ni perlekehkan bab2 agama. Tersentak dan bertapa sayunya si semut bila melihat gelagat kawan ni.. Mungkin dia tidak bermaksud untuk memperlekehkan sesuatu tapi secara tidak dsedari dia telah merendahkan diri dia yang telah bersekolah di sekolah agama suatu ketika dahulu.

Apapun tanggungjawab masih banyak. Ya Allah hambamu ini amat lemah disisimu namun kuatkanlah aku untuk berhadapan dengan kawan2 ku ini.. Sekurang2 nya dengan kehadiran akau, aku mampu untuk berkongsi sesuatu dan memperbetulkan sesuatu yang aku patut perbetulkan..

To all my physic frenz tidak terkecuali diri ini, all da best for our final exam. Do well preparation before exam sebab kita dah takde can nak copy macam selalu korang buat bila test. Macam mana nak skor exam kalau test asyik buka buku n copying each other.. And banyak2 lah minta pertolongan dpd Allah sebab dia yang maha memberi. Jangan kita letakkan posisi dekat border line atau berada dalam bawah senarai pemerhatian (pointer bawah 2). Biarlah keberkatan belajar itu ada. Nex year dah nak buat final year project, takkan nak extend lagi setahun kan??

nilah gambar batch si semut dengan beberapa orang lecture yang hadir time physic night


Kenangan physic's night batch 07/08

No comments:

Post a Comment