Saturday, November 6, 2010

Tak lama lagi final exam

Lama rasanya tak nulis... Maklumlah, dah menginjak ke musim study week. Alhamdulillah, akhirnya berjaya menjejakkan kaki ke rumah, my sweet home.. Study week di rumah so different, campur dengan 2 minggu cuti raya, sememangnya menjadikan cuti study tuk sem ni sangat panjang. Anyway, yang tak besnya bila balik rumah, cabarannya banyak.. hanya yang benar2 bermujahadah dapat megharungi rintangan dan kepayahan mengharungi cabaran2 tuk study..

Apa taknya, kat rumah ni lah waktu baik menonton tv. Lepas gian la katakan.Tapi saya rasa bila nak dekat waktu2 periksa ni lah perangai2 pelik datang menyerang. Nak main game, nak bermalasan, nak tengok tv, nak buat semua benda yang kadang2 tak suka... hmm, apa2 lah..

Dan waktu inilah saya kena pandai mengawal emosi dan masa.. teringat firman Allah, Demi MASA sesungguhnya manusia kerugian... Memang agak rugi bila memikirkan masa2 yang telah berlalu tanpa melakukan perkara2 yang bermanfaat. Setiap kali kegilaan nak buat perkara2 yang tak mendatangkan manfaat, setiapkali itu jugalah saya membayangkan saat saya di persoalkan dihadapan Allah apa yang saya lakukan dengan waktu lapang ketika didunia..kadang2 tewas dengan tuntutan nafsu, tapi itulah mujahadah tuk melawan ha nafsu itulah yang dituntut. moga Allah ampunkan kesalahan2 kita.

Nak dekat2 musim periksa ni kena tambah kerajinan tuk membaca buku malangnya i'm not hadrworking person to read a lot of book.. what i do and i think it's give benefit to me is by searching any video related to my subject. Coz i know, i'm not a good reader.. not all subject can be revising by watching a video. mahu tak mahu kena membaca juga.. membaca sahaja tidak cukup sebab subjek2 fizik memerlukan kepakaran dalam penyelesaian masalah secara matematik... sentiasa menerjah ruang fikiran, macam mana lah orang2 zaman dulu boleh wujudkan teori2 yang kadang2 sampai tak tahu apa yang diperkatakan. Kata2 seorang kenalan, "physics is only about an asumption", bergantunglah pada anda untuk menilainya. Mana taknya, antara perkara asas yang perlu diketahui oleh physicist adalah menguasai teknik pembezaan dan kamiran (differentiation and integration). ikut teorinya kedua benda ni adalah hanya untuk suatu anggaran, bukan nilai yang tepat..

Apa yang penting, semakin belajar, semakin banyak benda yang kita tak tahu, dan sememangnya nak membuktikan bahawa Allah memang berkuasa dalam melakukan apa sahaja. Bayangkan atom sahaja boleh jadi satu subjek dan elektron sahaja berchapter-chapter. itu masih belum cukup nak discover kekuasaan Allah dalam mencipta atom dan electron itu.

Teringat firman Allah dalam surah al mukminun, antara ciri2 orang mukmin yang berjaya ialah:

  •  orang2 yang khusyuk dalam solatnya,
  • orang yang menunaikan zakat
  • orang yang menghindari dari melakukan perkara yang sia2
  • yang memelihara kehormatan mereka
nampak macam senang tapi itulah yang kadang2 diabaikan oleh kita semua.. moga coretan ini menjadi muhasabah terbaik untuk saya.. Anyway, bittaufiq wan najah and good luck to all yang akan menduduki peperiksaan. Mintalah kamu kepada Allah nescaya Allah akan perkenankan. dan ingatlah, apabila kamu telah berusaha bersungguh2 maka bertawakkallah kamu kepada Allah, mudah2an kejayaan menjadi milik kita bersama..

klang
12.49 p.m
6/11/2010

No comments:

Post a Comment